Yrityksen rahaliikenne – Mitä pitää ottaa huomioon?

Yrityksen rahaliikenne – Mitä pitää ottaa huomioon?

Ennen kuin yritystoimintaa voidaan aloittaa tulee yrittäjän pohtia, kuinka asiakkaita veloitetaan ja mihin tuleva rahaliikenne ohjataan. Lisäksi yksi yleisempiä kysymyksiä on, mitä tämä kaikki maksaa? 

Rahaliikenteen hallitsemiseen on hyvin erilaisia vaihtoehtoja riippuen millaista yritystoimintaa harjoitat ja mikä on yhtiömuotosi. Alla pähkinänkuoressa listattuna erilaisia vaihtoehtoja.

rahaliikenne, hinnoittelu

Yritystili - paikka, mihin ohjata rahaliikenne

Käytännössä jokainen yritys tarvitsee tilin, johon säilöä rahaa ja jonka kautta maksaa verot ja laskut. Pelkkä puhdas käteiskauppa on mahdollista vielä toiminimiyrittäjille, mutta ilman tiliä on käytännössä mahdotonta yritystoimintaa pyörittää, sillä verottaja ei vastaanota rahaa käteisenä. 

Toiminimi yrittäjälle riittää pieneen toimintaan ns. pankin yksityishenkilön tili. Lain mukaan sen käyttöön ei ole estettä. Suurin osa pankeista kuitenkin kieltää yksityistilin käytön yritystoimintaan ja näin tili on vaarassa tulla jäädytetyksi, jos siitä jää kiinni. Suurin osa yrittäjistä kuitenkin ottaa riskin, sillä yksityistilit ovat usein täysin ilmaisia. Niitä ei kuitenkaan voi käyttää, mikäli haluaa sähköisen kirjanpidon, sillä niistä ei saa konekielistä tiliotetta.

Muille yhtiömuodoille, kuten osakeyhtiöille tarvitaan varsinainen pankin yritystili. Yritystilistä on mahdollisuus tulostaa konekielinen tiliote, sekä siihen voi liittää mm. viitenumerollisia laskuja, sekä verkkolaskuja helpottamaan maksuseurantaa.  

Yritystili on selvästi kalliimpi kuin yksityishenkilön tili. Sen käytöstä voi syntyä monenlaisia kuluja, kuten kuukausimaksu, maksut saapuvista ja lähtevistä maksuista, tiliotteista, käteisen nostosta sekä talletuksesta, mahdollisista maksukorteista jne. Yritystiliin kannattaa pienyrittäjän varata budjetista ainakin noin 8-50 euroa kuukaudessa, riippuen maksutapahtumien määrästä.

Ja sitten on Holvi >>. Holvi on yrityksien maksupalveluja tarjoava yritys, joka ei silti ole varsinainen pankki. Holvin kautta saa yritystilin edullisimmillaan 6 eurolla kuukaudessa. Holvitili ei myöskään sovi yhteen sähköisten kirjanpitojärjestelmien kanssa konekielisen tiliotteen puuttuessa, mutta heillä on oma kiinteästi hinnoiteltu kirjanpitopaketti, jota voi käyttää toiminimi-yrittäjät (ei oy). 

Kuinka asiakkaita veloitetaan?

Toiminnastasi riippuen on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja rahaliikenteen välittämiseen tilillesi. Voit myös yhdistellä eri tapoja saadaksesi useammalle asiakasryhmälle sopivimmat maksutavat.

  1. Perinteinen käteinen
    Kylmä käteinen kelpaa aina – sanotaan. Se ei ole riippuvainen sähkökatkoksista tai tietoliikenneyhteyksien kaatumisista. Suurien määrien tallettaminen on kuitenkin kallista ja käteinen alkaa olemaan monelle yrittäjälle jo enemmän murheenryyni.
  2. Korttimaksaminen
    Sopii pääosin kivijalkaliikkeille, messuihin ja asiakkaan tiloissa tehtäviin palveluihin ja tuotemyynteihin. Liki ehdoton maksutapa varsinkin kuluttajamyynnissä. Markkinoilla on paljon erilaisia korttimaksu-palveluntarjoajia ja kilpailun kiristyessä myös hinnat ovat tippuneet. Tarjolla on kuukausimaksullisia +tapahtumaveloitteisia palveluita (20-60€/kk + 0,45% /tapahtuma /kk), sekä kiinteällä provisiolla (1,9-2,7%) olevia korttimaksupalveluita ilman aloitushintaa.
  3. MobilePay / Pivo / Paypal yms
    Mobiilimaksaminen on tätä päivää ja se on äärimäisen nopeaa ja helppoa. Kyseessä on siis puhelinsovellus, jonka kautta voi maksaa omalta tililtä pelkällä vastaanottajan puhelinnumerolla. Näihin on saatavissa myös yritysversiot. Palvelut veloittavat yleensä tietyn provision maksun summasta. Esimerkiksi Mobilepayn Invoice-palvelu n. 0,32€/tapahtuma
  4. Verkkomaksupainikkeet
    Jos sinulla on verkkokauppa, tarvitset niihin verkkomaksupainikkeet, joiden kautta asiakkaan on helppo suorittaa maksu välittömästi ja automatisoidusti. Hinta yleensä sisältää kiinteän (kuukausi)maksun sekä provision per maksutapahtuma. Esimerkiksi 0,49 € + 2,8% /maksutapahtuma tai 50€/kk + 0,38€ /maksutapahtuma. Kokonaishinta muodostuu maksutapahtumien määrän perusteella, joten hintoja kannattaa vertailla.
  5. Lasku
    Yrityspuolella on vielä varsin tavallista lähettää lasku jälkikäteen esimerkiksi sähköpostilla tai tilauksen yhteydessä. Jälkikäteen laskutus on kuitenkin vähenemässä niiden sisältämien riskien vuoksi (asiakas jättää maksamatta tahallaan tai maksun saaminen venyy kohtuuttoman pitkään). Käsinkirjoitetun pdf-laskun tekeminen on kuitenkin ilmaista. Laskutuspuolelle on tullut myös digitaalisia vaihtoehtoja, kuten kuluttajille suunnattu e-lasku (0,30-0,50 €/lasku) ja yrityksille suunnattu verkkolasku (n. 0,40-0,60€/lasku), jotka tulevat suoraan vastaanottajan verkkopankkiin. (Yllämainittujen hintojen lisäksi mahdollisesti erikseen myös kiinteä kuukausimaksu.)

Myöhemmissä postauksissa tulossa tarkempaa infoa ylläolevista mahdollisuuksista hoitaa yrityksen rahaliikenne.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *