Yrittäjän tavoitteet – Kuinka menestyt tavoitteissasi?

Yrittäjän tavoitteet - Miten onnistua saavuttamaan ne?

Mitä tavoitteita olet määrittänyt itsellesi? Mitä tavoittelet yritystoiminnalla? Miten saavutat tavoitteet?

Olet ehkä määritellyt aikaisemmin tavoitteeksi saada lisää asiakkaita, lisää myyntiä, blogin kirjoittamisen tai verkkokurssin lanseeraamisen. Kuukauden kuluttua huomaat, ettet ole edennyt asiassa mihinkään. Miksi et? Mitä teet väärin?

yrittäjän tavoitteet

Meillä ei ole ongelmia tavoitteiden määrittämisessä vaan niiden toteuttamisessa. Tiedämme yleensä, kuinka asiat pitäisi tehdä, mutta emme koskaan aloita tekemään niitä. Miksi emme?

Yleensä tähän on syynä liian kunnianhimoiset tavoitteet, joita ei ole purettu osiin. Näemme vain sen suuren urakan, joka on edessä, että lannistumme sen edessä jo pelkästä ajatuksesta. ”Ihan kamala homma, en minä osaa, ei minulla ole varaa”.

Se on sama, kuin päättäisimme kävellä Suomen päästä päähän ilman karttaa ja suunnitelmaa. Emme mieti suuntaa tai ensimmäistä välietappia, tai kuinka pääsisimme sinne parhaiten. Lähdemme vain eteenpäin kävellen, koska käveleminen on ilmaista ja varmaa. Ensimmäisen 20 kilometrin jälkeen tunnemme halua luovuttaa, koska eteneminen on hidasta ja matkaa on jäljellä vielä 1080 kilometriä. Et ole edennyt siis juuri mihinkään.

Olisiko parempikin tapa?

Saavuta tavoitteet SMART-tekniikalla

SMART tulee englanninkielen sanoista Specific, Measurable, Achievable, Relevant  ja Time-bound. Tarkoitus on siis määritellä tavoitteet niin, että ne ovat tarkkoja, mitattavissa olevia, realistisesti saavutettavissa ja myös aikaan sidottuja. 

Specific = Tarkka

Tavoitteesi tulee olla realistinen ja tarkasti määritelty. Ensimmäinen virhe tehdään jo siinä, että yrittäjä tavoittelee saavansa ”lisää asiakkaita ja myyntiä”. Tämä ei ole varsinainen tavoite, koska et ole määritellyt paljonko se ”lisää jotain” on?

Haluatko yhden asiakkaan lisää? Tai tienata euron enemmän?

Mikäli et rajaa tavoitettasi tarkemmin, tulee siitä epämääräinen, etkä loppujen lopuksi koskaan tiedä, milloin olet perillä.

Measurable = Mitattavissa oleva

Numerot ovat yrittäjän kavereita, koska ne ovat työkalu asioiden mittaamiseen. Numerot kertovat suunnan, mihin olemme yritystoimintamme kanssa menossa.

Tavoite tulee olla mitattavissa oleva, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että tavoite pitää määritellä numeroilla. Ehkäpä tietty asiakasmäärä tai myyntiluku? Tai onko tähtäimessäsi tavoitella kannattavampaa markkinointia?

Käytännössä sinulla on kaksi tapaa mitata tuloksia: kappalemääräinen tai prosentuaalinen?

Achievable = Saavutettavissa oleva

Epärealistisen korkeat tavoitteet lamaannuttavat, ennen kuin ehdit kunnolla aloittaakkaan. Voit tähdätä korkealle, mutta harvemmin kukaan nousee pilvenpiirtäjän huipulle lentämällä sinne suoraan, vaan ihminen etenee sinne kerro kerrokselta.

Aseta itsellesi siis saavutettavissa olevia, realistisia tavoitteita. Jos tänään myyt 100 euroa, myy huomenna 150 euroa. Jos sinulla on tällä viikolla 10 asiakasta, tavoittele ensi viikolle 12 asiakasta. Kun kasvatat tavoitettasi pienin askelin, ei urakka tunnu niin suurelta.

Relevant = Merkityksellinen

Ilman intohimoa ja syvää kiinnostusta omaan tavoitteeseen, sinulla tuskin säilyy mielenkiinto suorittaa tavoitettasi loppuun.

Kysy siis itseltäsi: Miksi?
Miksi tavoittelet juuri tätä?

Yrittäjällä useimmille tavoitteille syynä on vakavaraisempi yritys ja taloudellinen menestyminen. Kun sinulla on selvä syy asioille, on helpompaa pysyä motivoituneena hankalammissakin tilanteissa.

Voi myös olla, että Miksi-kysymys herättää kriittisyyttä ja omien valintojensa uudelleen arviointia. Jos omille tavoitteille ei löydy järkevää perustetta ja kyseenalaistat itse oman toimintasi, on myös ihan OK sanoa, ettei tämä ollutkaan oma juttu ja heittää hanskat tiskiin. Silloin voit siirtää katseesi johonkin sellaiseen, joka kiinnostaa sinua enemmän.

Time-bound = Aikaan sidottu

Aikamääreet eli dead-linet aiheuttavat paineita, mutta pieni paine voi joskus olla hyväksi, sillä ne laittavat meidät tekemään asioita. Projektit tuppaa venymään tai niiden aloittaminenkin viivästyy, jos et koskaan määrittele, milloin pitäisi olla valmista.

Ole tilivelvollinen jollekkin

Yrittäjällä ei ole esimiestä, mutta yrittäjällä voi olla sparraaja, joka potkii persuuksille ja ”vahtii”, että hommat tulee tehdyksi. Joten hanki sparraaja, kerro hänelle tavoitteistasi ja suunnitelmistasi ja anna hänen patistaa sinua eteenpäin.

Lue lisää yrittäjän mentoroinnista >>

Kirjoita tavoitteeT ylös

Tutukimusten mukaan paperille kirjoitettu tavoite onnistuu huomattavasti varmemmin kuin ääneen sanottu.

Joten kirjoita tavoitteesi ylös näkyvälle paikalle. Muista pitää tavoite pienenä ja realistisena = välitavoite. Kun olet saavuttanut tavoitteen, laita esille seuraava välitavoite ja jatka tätä, kunnes olet perillä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *