Myynti ja markkinointi – Mistä lähteä liikkeelle?

Myynti ja markkinointi – Mistä lähteä liikkeelle?

Myynti ja markkinointi ovat aloittavan yrittäjän kauhistuksia. En minä osaa myydä? Miten myydään? Mitä se markkinointi oikein on?

Yrityksen perustaminen on monelle melko helppoa tähän asti. Vaikeudet alkavat, kun pitäisi alkaa tekemään asioita käytännön tasolla. Suomalaisen perusmentaliteettiin ei kuulu itsensä esiin tuominen tai tuotteidensa kehuminen. Olemme mielummin tuppisuita, jotka odottelevat torilla asiakkaiden vaan ilmestyvän tyhjästä paikalle.

Tällainen taktiikka ei toimi. Mistä yrittäjän sitten kannattaisi lähteä liikkeelle?

myynti ja markkinointi, markkinointi

Aloita jo ennen kuin olet valmis

Moni aloittava yrittäjä viilaa yrityksensä viimeistäkin yksityiskohtaa myöten täydelliseksi, ennen kuin tiedossa on yhtäkään maksavaa asiakasta. Yrittäjä ei välttämättä ole edes testannut liikeideansa toimivuutta, ennen kuin siihen on laitettu isot rahat kiinni ja tehty investointeja.

Mieti asia näin: Sinulla on alusta lähtien vain iso kasa menoja, mutta tiedossa ei ole vielä yhtään tuloja? Miten aiot selvitä?

Aloita siis yrityksesi ja sen tarjoamien tuotteiden ja palveluiden rummuttaminen ja myyminen jo ennen kuin alat tekemään isoja investointeja (pl. jos haet starttirahaa, ole tarkkana sen kanssa).

Markkinointi

Markkinoinnilla on yksi tehtävä: tehdä yrityksesi tunnetuksi yleisölle. Hyväkään liikeidea ei kanna pitkälle, jos kukaan ei sinusta tiedä. Kun lähdet pohtimaan markkinointia ja kuinka sitä toteuttaisit, selkeytä itsellesi vielä kerran:


    1. Kuka asiakkaani on?
    2. Missä hän on? Mistä asiakkaan tavoittaa?
    3. Miksi hän ostaisi juuri minulta eikä kilpailijaltani?

Markkinointia kannattaa helpottaa jo valitsemalla yritykselle mieleenpainuva nimi, joka on helppo liittää valitsemaasi toimialaan. Nimi kannattaa olla myös hakukoneystävällinen ja mahdollisesti sisältää jo toimialaan liittyvää sanastoa. Esimerkiksi ”Tampereen autokorjaamo” löytyy varmasti helpommin haulla kuin ”Matin Ratti ja Renkaat”. Huomio myös, että haluamasi yrityksen nimelle on vapaana myös domain* ja sometilit.

 

Monelle pienyrittäjälle parhaimmat markkinointikanavat ovat kuitenkin yleensä sosiaalinen media (Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, LinkedIn) ja omat verkkosivut ja Google My Business. Sen lisäksi hyviä kanavia on verkostoitua oman toimialan messuilla ja muissa tapahtumissa.

Jos markkinointibudjetti on rahallisesti pieni, markkinointia voi hoitaa myös tiettyyn pisteeseen asti ilmaisella työllä ja hankkia sitä kautta itselleen mm referenssejä ja tyytyväisiä asiakkaita, jotka levittävät sanaa.

Myynti

Vaikka myynti oli aiemmin kirjoittamassani Aloittavan yrittäjän muistilistan viimeisenä vinkkinä, se ei ole silti vähäpätöisin asia, vaan koko yrityksen tärkein elementti.

Myynti on yrityksesi ainoa tulonlähde. Jos kassavirtaa eli myyntiä ei ole, et pääse yrityksesi kanssa kovinkaan pitkälle. Kuinka sitten lähteä myymään?

On kahdenlaisia yrittäjiä;
– sellaisia, jotka tarttuvat toimeen ja ottavat yhteyttä suoraan asiakkaaseen
– ja sellaisia, jotka jakavat oman mainoksensa ja odottavat, että joku tulee ja ostaa.

Voitte varmaan arvata, kumpi tapa tuo enemmän kauppaa? Kyllä, ensimmäinen.

Myyntiä ei tarvitse tehdä tyrkyttämällä ja pakkomyymällä. Parhainta tulosta tehdään auttamalla ja tarjoamalla ratkaisuja. Tämä pätee myös ”kasvottomaan” verkkokauppaankin. Asiakkaiden kanssa kannattaa myös pyrkiä vuorovaikutukseen tavalla tai toisella, sillä helposti lähestyttävästä, ns. matalan kynnyksen yrityksestä muodostuu varmemmin tuttu ja turvallinen, josta ostetaan toistenkin.

Vuorovaikutusta ei ole se, että esittelet somekanavalla kaikkia mielestäsi ihania tuotteita. Harva jaksaa katsella puhtaita mainoksia enempää kuin kerran. Vuorovaikutusta on informatiivisuus, yleisön osallistaminen ja keskusteluun osaa ottaminen.

Myynti ja markkinointi ei ole mitään, ilman toimivaa liikeideaa

Liikkeesi visuaalisella ilmeellä, kalliilla logolla, täydellisellä somefeedillä tai tuhansien eurojen markkinointibudjetilla ei ole mitään merkitystä, mikäli sinulla ei ole kunnossa:

– Oma tavoite
– Kohderyhmä
– Tuote tai palvelu, joka vastaa kohderyhmän tarpeeseen
– Hinta, joka on win-win molemmille osapuolille

Panosta siis yrityksesi peruspilareihin ja luo ne vankalle pohjalle. Eihän taloakaan rakenneta katto edellä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *