Mitä markkinointi on? Miten markkinoidaan yritystä?

Mitä markkinointi on?

Markkinointi on yritysmaailman yksi väärinymmärretyimmistä termeistä, joka on johtanut siihen, että alalla on paljon ”markkinoinnin ammattilaisia”, jotka lupaavat sinulle kuun taivaalta. Käydään läpi, mitä se markkinointi sitten on ja kuinka sitä tehdään oikein?

myynti ja markkinointi, markkinointi

Hyvin kapeasti moni mieltää markkinoinnin vain mainostamiseksi, jolloin markkinointi olisi yhtä kuin mainos lehdessä tai sosiaalisessa mediassa. Markkinointi käsittää alle myös mainonnan ja markkinointiviestinnän, mutta itsessään termi on paljon monipuolisempi.

Markkinoinnin voisi kiteyttää näin:

”Markkinointia on kaikki se, jolla vastataan asiakkaan tarpeisiin ja hyödyke saadaan kaupaksi taloudellisesti kannattavasti. ”

Tämän määritelmän mukaisesti markkinointiin kuuluu mm.
– myynti
– mainonta
– markkinointiviestintä
– tuotanto ja toimitus
– jälkiyhteydenotto ja lisämyynti
– brändi

Eli markkinointi on käytännössä kaikkea, mitä yritys tekee. Mutta miten markkinointia tehdään oikein ja kannattavasti?

Miksi markkinoidaan ja mitä sillä halutaan saavuttaa?

Miksi yritykset markkinoivat? – Koska he haluavat saada tuotettaan tai palveluaan näkyväksi.

Markkinoinnilla pyrimme tuomaan potentiaaliselle asiakkaalle ilmi
– Mitä yritys tekee ja millaisia hyödykkeitä on tarjolla
– Tuotteemme tai palvelumme hyötyjä ja etuja asiakkaalle
– Luomaan ammattimaista mielikuvaa
– Herättämään luottamusta ja ”hyvä tyyppi”-fiilistä (kukaan ei halua asioida inhottavien persoonien kanssa)

Sen lisäksi
– Yritys pyrkii markkinoinilla kasvattamaan myyntiä

Jos yrityksestäsi ei tiedetä, ei kukaan myöskään osaa sitä etsiä tai tulla ostoksille.

Markkinointi on siitä mielenkiintoista, että sen avulla voidaan saavuttaa tuloksia lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Onnistunut, mieleenpainuva markkinointi jättää ihmisiin jopa vuosikymmenien muistijäljen. Monet varmasti muistavat McDonaldsin ”Syökää kanaa”-mainokset?

Markkinointi lähtee aina tavoitteista, joiden pohjalta luodaan strategia. Näin kaikelle tekemiselle tulee selkeä pohja ja saamme pidettyä itsemme tekemässä oikeita asioita, jotka vievät meidät tavoitetta kohti.

Oikeiden päätösten tueksi tarvitsemme myös dataa eli tietoa asiakkaastamme. Meidän pitää tuntea asiakas ja se, mikä häntä puhuttelee ja mikä hänen ongelma tai tarve on. Tätä dataa me saamme tutkimalla kohdeasiakastamme.

Tutkimus

Jotta yrittäjä pystyisi miettimään parhaimmat tavat markkinoida, pitää selvittää ensin, mikä on se markkina, jossa halutaan toimia. Mistä se koostuu? Millaisia ongelmia siinä on ja millaisia ratkaisuja halutaan? Kuka on asiakas?

Sinun tulee siis yrittäjänä oppia tuntemaan markkinat ja sen asiakkaat. Kuinka tämä sitten tehdään?

Erilaisia markkinointitutkimusmetodeja on lukuisia ja niiden käyttö riippuu mm. toimialastasi. Yksistään mikään metodi ei ole toimi täysin oikein, mutta jos useampaa tutkimustapaa käyttämällä saadaan jo kokonaisuudesta selvempi kuva. Voit tutkia markkinoita ja asiakkaita mm. asiakaskyselyillä tai asiakastutkimuksilla (käyttö- tai palvelukokemus). Tai voit tutkia ihmisten käyttäytymistä netissä esimerkiksi Google Trends -hakusanojen kautta.

Tutkimusten tekemisessä on kuitenkin tärkeää pohtia mitä halutaan tietää? Kysymysten asettelulla on suuri vaikutus tutkimusten onnistumiseen.

Strategia

Ilman pelisääntöjä ja selvää suunnitelmaa markkinointi on vain sokkona ammuskelua. Joskus saattaa saaliiksi saada yhden linnun, mutta suurimmaksi osaksi vain ammut kokonaan tyhjää tai jätät jälkeesi haavoittuneita. Sitä sinä tuskin tahdot?

Strategia kertoo meille: mitä tavoitellaan ja miten sinne päästään? Tähän voidaan käyttää samaa SMART-taktiikkaa, josta enemmän tässä postauksessa >> 

Toiminta

Kun strategia on laadittu, on aika laittaa se toimintaan. Tämä tapahtuu viemällä strategian toimenpiteet sinun yrityksesi tuotteeseen, hintoihin, viestintään ja tuotantoon. Kuten huomaat, markkinointi kattaa siis kaiken, mitä yrityksessäsi tapahtuu ja yksinään viestintä on vain 1/4 osa tästä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että markkinointiin kuuluu mm. tuotteesi laatu, toimitusnopeus, asiakaspalvelu, myyntityö, reklamaatiot ja hinnoittelu ihan yhtälailla kuin somepostaukset tai lehtimainonta. Tästä syystä ei kannata ladata 100% paukkuja pelkkään ulkoiseen markkinointiviestintään, jos sen seurauksella yrityksen perustukset, kuten myyntityöskentely, asiakaspalvelu tai tuotteen laatu kärsivät.

Markkinoinnin ammattilainen

Jos tilaat yrityksellesi ”Markkinoinnin ammattilaisen”, mitä siis saat? Se on hyvä kysymys.

Kuten todettua, markkinointi ei ole pelkkää näkyvyyttä, jota mainonnalla ja markkinointiviestinnällä saadaan aikaiseksi. Mainonta yksinään ei riitä kaupantekoon, jos yrityksen muut pilarit eivät toimi yksi yhteen. Et siis välttämättä hyödy ”markkinoinnin ammattilaisesta”, mikäli kokonaisuuteen ei kiinnitetä huomiota.

Joten ennen kuin tilaat pelkkää näkyvyyttä, varmista että yrityksesi ostoprosessi on optimoitu asiakasnäkökulmasta parhalla mahdollisella tavalla.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *