Aloittavan yrittäjän yleisimmät virheet – Vältä näitä!

Aloittavan yrittäjän yleisimmät virheet – Vältä näitä!

Kukaan ei ole yrittäjä syntyessään, vaan yrittäjäksi opitaan ja kasvetaan ajan saatossa. Monilla aloittavilla yrittäjillä on enemmän intoa kuin taitoa. Omaan liikeideaan on rakastuttu, ja vaaleanpunaisten pilvilinnojen keskeltä ei muisteta aina palata maanpinnalle. Sanotaan, että jokainen yrittäjä maksaa oppirahoja enemmän tai vähemmän. Olen koonnut listan, jolla vältät aloittavan yrittäjän yleisimmät virheet.

yleisimmät virheet, kannettava tietokone

1. Sinulla ei ole kohderyhmää

Kun kysyn valmennettaviltani ”Kuka on sinun asiakkaasi?” tiedän heti, että metsään menee, jos vastaus alkaa ”Kaikki, jotka…”. Jo sanalla ”kaikki” on hyvin huono kaiku ja se kertoo, ettei kohdennusta ole tehty tarpeeksi suppeaksi.

On totta kai ikävää yrittäjälle rajata kohderyhmää, mutta kaikkea kaikille -taktiikka ei toimi pienyrityksissä.

Hyvä rajaus voisi olla esimerkiksi majoituspalveluita tarjoavalta yritykseltä: ”Yritykseni asiakkaita ovat itsenäiset, matkailusta ja hyvinvoinnista kiinnostuneet, lapsettomat tai lapsivapaata nauttivat naiset, jotka nauttivat rennosta ilmapiiristä, palveluista, sekä hyvästä ruoasta ja viinistä.”. Koska suurin osa majoituspalveluista tarjoaa palveluitaan perheellisille, tämä yritys erottuisi joukosta.

2. Tuotteesi ei vastaa asiakkaiden tarpeita

Monet ryhtyvät yrittäjiksi törmätessään arjessaan ongelman, johon olisivat itse kaivanneet apua. Tämän perusteella luodaan tuote tai palvelu, joka perustuu yrittäjän omaan tarpeeseen. Mutta onko ongelma kuinka laaja eli riittääkö asiakaskuntaa? Ja ratkaiseeko tuotteesi heidän ongelmansa heidän haluamallaan tavalla?

3. Kysyntää ei ole testattu

Moni aloittava yrittäjä tekee erilaisia kyselytutkimuksia kartoittaakseen kysyntää. Tässä ei ole mitään väärää, mutta todennäköisesti näillä tutkimuksilla et saa selville maksavien asiakkaiden markkinoiden tasoa.

Todellista kysyntää testataan koemyymällä ennakkoon. Jos tuotteesi menee kaupaksi jo ennen kuin sinulla on tuhansien tuotteiden varastoa olemassa ja hinnalla, johon olet tyytyväinen ja saat voittoa, on sinulla todennäköisesti käsilläsi menestyvä tuote. Eli ennen kuin teetät kalentereita, niin luo kalenterista digitaalinen malli ja aloita ennakkomyynti. Jos saat tilauksia X -määrän, kalenterit menevät painoon ja jos et, asiakkaat saavat rahansa takaisin. Tätä samaa kaavaa voi toistaa monella eri toimialalla.

Jos perustat ravintolaa, testaa reseptiikkaa ensin katukojussa torin laidalla, ennen kuin pistät kymmeniä tuhansia euroja kiinni kivijalkaan.

4. "Ei ole aikaa myydä tai markkinoida"

Moni yrittäjä pyrkii tekemään liki kaiken yksin. Tällöin ajankäyttö leviää, töitä tehdään tehottomasti ja työpäivät venyvät. Tämä johtaa usein yrittäjän burnouttiin, varsinkin tilanteessa, jossa rahallista tulosta ei tule ja laskut alkavat kasaantua samaa tahtia stressin kanssa.
Monien yrittäjien ongelmana on käyttää tuntikausia aikaa vähäpätöisempiin tehtäviin, kuten somepostauksen viilaamiseen, vaikka aikaa voisi käyttää potentiaalisten asiakkaiden hankkimiseen kontaktoimiseen. Myyntiin ja markkinointiin pitää panostaa. Ne eivät ole tehtäviä, joita tehdään vasemmalla kädellä ”silloin kun ehtii”.

5. Teet kaiken itse

Aloittava yrittäjä päätyy usein säästämään rahaa tekemällä asioita itse. Mutta onko se todellisuudessa säästöä? Uusien asioiden opettelu vie aikaa satoja tunteja. Jos tuntipalkkasi on esimerkiksi 20€ /h ja työskentelet jonkin asian kanssa 200 tuntia, on työnarvosi silloin jo 4000 euroa. Mitä jos olisit palkannut asian hoitamaan ammattilaisen, joka tekee saman työn kolmessa tunnissa laskuttaen 50€/h. Se olisi maksanut sinulle vain 150 euroa.

Jokainen työtunti, jonka käytät ”ei-tuottavaan työhön” on poissa siitä ajasta, jonka voisit käyttää tuottavaan työhön, eli tuotteen tai palvelun myyntiin ja valmistukseen.

6. Varo sopimushuijareita ja liian tiukkoja sopimuksia

Yksi aloittavan yrittäjän yleisimmistä virheistä on lisätä puhelinnumeronsa tietoihin, kun rekisteröi yrityksensä. Kun yritys ilmestyy tietokantaan, erilaiset puhelinmarkkinoijat ovat heti liikkeellä.

Yrittäjä saa useamman puhelinsoiton jossa sinulle kaupataan hakupalveluja, lehtiä, etujärjestöjä ja liikelahjoja. Joukossa on yleensä myös huijareitakin, jotka voivat kuulostaa virallisilta tahoilta, kuten yritysrekisteri. Tietoja saatetaan ”vain päivittää”, mutta mikäli lähdet mukaan leikkiin, yllättävä lasku seuraa perässä.
Ota puhelinsoittajien tiedot ylös ja googleta, millaisia palveluja he tarjoavat. Kysy muiden kokemuksia. Harkitse huolella, ovatko nämä palvelut välttämättä juuri nyt ajankohtaisia (yleensä ei). Älä osta mitään yhden puhelinsoiton perusteella vaan sano palaavasi itse asiaan, mikäli heidän palvelujaan tarvitset.

Vältä tekemästä liian pitkiä määräaikaisia sopimuksia. Esimerkiksi korttimaksulaitetta ei välttämättä kannata ottaa 3 vuoden määräaikaisella sopimuksella, jota joudut maksamaan, vaikka yritys lopettaisikin toimintansa ennen sitä. Myös vuokrattavissa toimitiloissa kannattaa välttää vuosien mittaisia määräaikaisuuksia, ellei investoinnit ja remontit ole isoja (majoitustoiminta/ravintola) ja saat vuokrasopimuksesi täysin osakeyhtiön nimiin ilman omaa henkilökohtaista takausta (toiminimen konkurssi on henkilökohtainen konkurssi, mutta osakeyhtiössä et ole henkilökohtaisessa vastuussa yrityksen veloista, ellet ole omaa nimeäsi takaajaksi antanut).

Lue lisää sopimuksista täältä >>

7. Et kilpailuta palveluita

Moni yrittäjä tyytyy ottamaan lainaa, vakuutuksia, pankkipalveluita ja muita vastaavia samoista paikoista, missä asioi myös yksityishenkilönä. Tai sitten asioita hankitaan tutun suosittelujen kautta, vaikka hänen tarpeensa olisivat täysin erilaiset ja täten hinnoittelukin toisenlaista.
Itsellesi parhaiten sopivia palveluita et saa kuin kilpailuttamalla ja pyytämällä tarjouksia. Aina ei kannata ottaa halvinta vaan valita itselleen se paras. Halpa tarjous ei tuo säästöä, mikäli palvelu ei ole kunnossa.

8. Et pidä jemmassa rahaa veroja varten

Verot ovat läpimeno-rahaa, jota yrityksesi kerää valtiolle. Ne eivät ole missään vaiheessa yrittäjän omaa rahaa. Kun keräät maksuja asiakkailtasi, laita niistä kertyvät vero-osuudet omalle erilliselle verotilille, josta tilität ne valtiolle. Näin pidät huoli, että sinulla on aina tallessa osuus, joka kuuluu valtiolle.

Aloittavan yrittäjän kannattaa myös aina liittyä arvonlisävero-rekisteriin, vaikka toiminta olisi pientä. Sinun mahdollista ilmoittaa maksavasi alveja vain kerran vuodessa. Näin ollen, jos liikevaihtosi jää alle 15 000 euron, sinun ei tarvitse tilittää alveja ollenkaan.

9. Myyt liian halvalla

Hinnoittelu on asia, joka on monille yrittäjille vaikeaa. Sitä myös sanelee oman alasi kilpailutilanne, haluttiin sitä tai ei. Mutta milloin yrittäjä myy liian halvalla?

Liian halvalla myyminen voidaan määritellä näin= Silloin kun täysipäiväisesti töitä tehden, et pysty kustantamaan itsellesi haluamaasi elämää yrityksen kulujen jälkeen.

Sanotaan, että yrittäjän tulisi laskuttaa vähintään 35-65 euroa tunnilta kattaakseen kaikki kulut. Kulurakenne kuitenkin riippuu paljon yrityksestä ja yrittäjästä itsestään. Mikäli olet perheellinen, omistat omakotitalon, käytät autoa, jokainen perheessä harrastaa jotain jne, on yrittäjän henkilökohtainen kulurakenne hyvin paljon erilaisempi kuin yrittäjän, joka asuu yksin tyytyväisenä pienessä asunnossa ja joka harrastaa edullisia juttuja, eikä edes haaveile mistään isommasta. Eroa on myös runsaasti yritystoiminnan kuluissa.

Kilpailijan hintojen tuijottaminen ja parjaaminen on siis aivan turhaa. Keskity omaan tekemiseesi!

Aloittavan yrittäjän yleisimmät virheet - et voi välttää niitä kaikkia!

Jokainen yrittäjä maksaa omasta yritystoiminnastaan oppirahoja, toiset muutamia satoja, toiset jopa satoja tuhansia euroa. Se on vain rahaa ja sitä saa aina lisää. Virheitä ei siis tule pelätä ja jättää asioita tekemättä niiden vuoksi, sillä jokaiselle niitä tulee.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *